رعایت اصول نصب یک دیزل ژنراتور تأثیر زیادی بر عملکرد صحیح و افزایش طول عمر مفید آن دارد. همچنین رعایت موارد ایمنی و استفاده از اتصالات مطمئن از جمله موارد دیگری است که باید هنگام نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور مورد توجه قرار بگیرد. دیزل ژنراتور تجهیز کارآمدی می باشد که اگر نصب آن به درستی انجام نگیرد می تواند تبدیل به تجهیزی با ضریب خطر بالا شود و خسارات مالی و جانی را برای مجموعه بهره بردار به دنبال داشته باشد، به همین منظور توصیه اکید می شود که نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور تنها از طریق افراد متخصص در این زمینه صورت پذیرد تا احتمال بروز مشکل در هنگام نصب و بهره برداری به حداقل مقدار ممکن برسد. در ادامه دستورالعمل نصب دیزل ژنراتور که به همت تیم فنی برق شرکت برق افشان سپاهان گرد آوری شده است برای بهره برداری افراد متخصص و کسانی که دارای اطلاعات و دانش در این زمینه می باشند ارائه گردیده است.

شرایط محل نصب دیزل ژنراتور

 

در انتخاب محل نصب دیزل ژنراتور باید دقت کرد که محل نصب به گونه ای باشد که برای انجام عملیات سرویس و نگهداری موتور مانعی بر سر راه سرویس کار وجود نداشته باشد. همچنین محیطی که دیزل ژنراتور در آن قرار می گیرد باید حتی المقدور دارای آلودگی محیطی کمی باشد و در هنگام نصب از ورودی آشغال و مواد خارجی به داخل سیستم سوخت، سیستم خنک کننده و یا قسمت توربوشارژ جلوگیری کرد. برای این منظور توصیه میشود تا قبل از اتصالات و لوله های سیستم سوخت آنها را با استفاده از پمپ هوا هواگیری کرد تا آلودگی های احتمالی داخل لوله پاک شود.

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که باید در هنگام نصب دیزل ژنراتور به دقت رعایت شود تراز بودن محل قرار گیری دیزل ژنراتور می باشد که برای محقق شدن آن باید حتماً در محل نصب آن فونداسیون اجرا شود و زیر شاسی دیزل ژنراتور به فوندانسیون توسط پیچ های مخصوص (بولت) اتصال پیدا کند. میزان استحکام فوندانسیون وابسته به وزن دستگاه و توزیع وزن آن می باشد که توسط افراد متخصص تشخیص داده می شود. ابعاد فوندانسیون باید به گونه ای باشد که از تمامی جهات حداقل ۴۰ الی ۵۰ سانتیمتر از شاسی اصلی دیزل ژنراتور وسیع تر و همچنین ارتفاع آن از کف محل نصب ۱۵ الی ۲۰ سانتیمتر بلندتر باشد. دقت شود که سطح فوندانسیون باید کاملاً صاف و در زمان نصب دستگاه بطور کامل خشک شده باشد. همچنین در مواردی که دستگاه دارای سیستم خنک کننده مجزا می باشد باید فوندانسیون مجزا برای سیستم خنک کننده در نظر گرفته شود و ابعاد آن متناسب با سیستم مذکور باشد.

نکاتی در مورد آرایش استقرار دیزل ژنراتور

 

در زمان استقرار دیزل ژنراتور باید نکات زیر را در مورد آرایش قرار گیری آن مورد توجه قرار داد که بصورت زیر می باشد:

 

  1. دیزل ژنراتور باید به گونه ای جایابی شود که خروجی دود (اگزوز) آن بنحوی قرار گیرد که از برگشت دود به داخل دستگاه جلوگیری شود و همچنین اتکای اگزوز بر روی سقف یا دیوار محل نصب باشد تا بار اضافی بر روی موتور وارد نشود. برای کاهش و خنثی کردن لرزش های بین خروجی اگزوز و لوله اگزوز باید از لرزه گیر استفاده شود.
  2. مسیر خروج دود باید با حداقل میزان مقاوت در مقابل خروجی دود طراحی شود، به همین منظور باید سیستم لوله کشی اگزوز حتی المقدور کوتاه و پیچ و خم مسیر در حداقل مقدار ممکن باشد. قطر لوله اگزوز باید حداقل ۱۵ الی ۲۵ درصد بزرگتر از دهانه خروجی توربوشارژ در نظر گرفته شود. چنانچه شرایط نصب به گونه ای بود که مسیر لوله اگزوز بیشتر از حد معمول شد و یا پیچ و خم مسیر زیاد شد، در اینصورت برای جبران باید از لوله با قطر بزرگتری استفاده کرد.
  3. چنانچه شرایط محل قرار گیری دیزل ژنراتور به گونه ای باشد که گرمای بالای اگزوز در محیط تأثیر گذار بگذارد، لازم است تا با استفاده از پشم سنگ با روکش آلومینیوم منبع و لوله اگزوز عاق بندی شود. همچنین با توجه به دمای بالا دود خروجی اگزوز و در نظر گرفتن انبساط لوله فلزی، باید میزان خلاصی لازم برای لوله اگزوز درنظر گرفته شود.
  4. انتهای بیرونی لوله اگزوز باید بگونه ای مستقر شود که پشت به باد باشد و همچنین درپوش مناسب جهت جلوگیری از ورود آب باران به داخل آن بر روی آن نصب شود.

با توجه به شرایط محیطی نصب دیزل ژنراتور چنانچه محیط سرباز می باشد، برای بالا بردن طول عمر مفید دیزل ژنراتور لازم است تا برروی سیستم حتماً مسقف شود تا دستگاه در مقابل شرایط بد محیطی (تابش آفتاب مستقیم، بارندگی برف و باران) ایمن بماند.

شرایط تهویه محل استقرار دیزل ژنراتور

 

همانطور که مشخص است عمل کرد یک دیزل ژنراتور به دلیل احتراقی که در آن صورت میگیرد همواره همراه با تولید گرما می باشد. گرمای تولیدی ناشی از کار دیزل ژنراتور به محیط اطراف آن سرایت می کند و باعث گرم شدن محیط و همچنین آب مجاری دیزل ژنراتور می شود که این آب توسط سیستم رادیاتور تعبیه شده در دستگاه خنک می شود. همچنین خود کارکرد ژنراتور به دلیل وجود جریان الکتریکی و مقاومت الکتریکی همواره همراه با تولید گرما می باشد، که اگر این گرما انباشته شود باعث وارد آمدن آسیب به سیم پیچ ها و عایقکاری ژنراتور می شود. حال برای دفع گرمای تولیدی ناشی از کار ژنراتور دو روش خنک کنندگی در نظر گرفته شده است. اولین روش یا اولین مرحله خنک کنندگی توسط پره های نصب شده برروی شفت ژنراتور می باشد که هوای محیط را از یک سمت به داخل ژنراتور کشیده و بعد از عبور این جریان هوا از بین سیم پیچ های ژنراتور آنرا از سمت دیگر ژنراتور به سمت خروجی هدایت می کند. دومین روش مربوط به بدنه ژنراتور می باشد که با تعبیه شیارهایی از جنس آلومینیوم باعث انتقال حرارت منتقل شده به بدنه ژنراتور به هوای محیط می شود. با توجه به این توضیحات هوای اتاقک دیزل ژنراتور گرم و گرمتر می شود که این گرما باید به بیرون از اتاقک دستگاه هدایت شود که بهترین شرایط این است که دیزل ژنراتور در محیط باز با جریان هوای آزاد نصب شود تا گرما مذکور بر روی عملکرد سیستم تأثیر نگذارد.

شرایط هوای مصرفی دیزل ژنراتور

 

یکی از موارد مهمی که باید اپراتور دستگاه به آن توجه کند باز بودن تمامی مسیرهای هوای مصرفی دستگاه می باشد. در صورتی که این مسیرها باز نباشد و یا دارای آلودگی باشد باعث کثیف شدن زودتر از موعد فیلتر هوا، استهلاک زیاد اگزوز و توربو شارژ و همچنین کاهش توان تولیدی دستگاه می شود.

در صورتی که خروجی دود دیزل ژنراتور دارای فشار برگشتی زیادی باشد باعث افزایش مصرف سوخت دستگاه، کاهش کارایی و عمر مفید دستگاه می شود.

در زمان نصب اگزوز باید موارد لازم را جهت جلوگیری از چگالی شدگی ها در نظر گرفت که از جمله این موارد می توان به شیبدار بودن قسمت افقی اگزوز به بیرون اشاره کرد. همچنین برای جلوگیری از مشکلات چگالی شدگی توصیه می شود که از لوله مشترک خروجی دود برای چند دستگاه استفاده نشود. در مواردی که لازم است لوله اگزوز از دیوار عبور کند باید یک لوله بزرگتر در محل دیوار قرار داد و سپس لوله اصلی اگزوز را از داخل این لوله از دیوار عبور داد. این کار شرایط را برای انبساط و انقباض و آزادی برای لرزش برای لوله اگزوز فراهم می کند.

برای جلوگیری از انتقال حرارت بالای اگزوز به اتاقک دستگاه پیشنهاد می شود تا از عایق حرارتی مناسب به ضخامت حدود ۲۰ میلیمتر استفاده شود.

قسمت ها مهم نصب اگزوز دیزل ژنراتور

 

 

  1. قطعه آکاردئونی: این قطعه باعث افزایش درجه آزادی در هنگام نصب اگزوز می شود و هدایت لوله اگزوز را به سمت مکان مورد نظر تسهیل می کند.
  2. کلاهک اگزوز: این قطعه در انتهای لوله اگزوز نصب می شود تا مانع برگشت دود به سمت ورودی های هوای اتاقک شود و باید به گونه ای نصب شود که در جهت وزش باد قرار نگیرد.
  3. صدا خفه کن: این قطعه برروی کم کردن صدای خروجی اگزوز و برگشت دود بسیار تأثیر گذار می باشد. نصب این قطعه حساس بوده و بهتر است برای تخلیه مایعات داخل لوله در قسمت پایین آن یک شیر تخلیه تعبیه شود.

محاسبه ارتفاع لوله اگزوز

 ارتفاع لوله اگزوز از فرمول زیر بدست می آید :

H=h+0.2(جذر توان دستگاه بر حسب کیلو ولت آمپر)

در فرمول بالا h ارتفاع ساختمان می باشد و H ارتفاع لوله ی اگزوز مناسب است

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *